Welke houdingen horen in elke yogales?
11 augustus 2021 

Welke houdingen horen in elke yogales?

Een yogales verzinnen is niet zo moeilijk. Je zet wat leuke houdingen achter elkaar en .... of zit het toch iets anders?

Er is een aantal zaken die thuishoren in elke yogales, houdingen met een bepaalde beweging of werking. Daarnaast zijn ook de volgorde van de houdingen en de opbouw hiervan belangrijk.

Niet te vergeten zijn de ademhalings-, concentratie- en meditatie-oefeningen. De leefregels zijn uiteindelijk het allerbelangrijkst. Yoga doe je vooral naast je mat, niet alleen tijdens het lesuur dat je volgt. Al is de yogales vaak het begin hiervan.

Tijdens een les mogen er, naast de verschillende asana's, houdingen langskomen die de ruggengraat in elke richting laten bewegen. Buigingen naar voor en achter, buigingen naar links en rechts en torsies naar beide kanten. Verder zou elke les een evenwichtshouding en een omgekeerde houding in zich mogen hebben.

Savasana mag niet ontbreken. Bij aanvang, tijdens en vooral aan het einde van de les is Savasana een belangrijke houding. Het lichaam waarnemen in Savasana en de (na-)werking van de uitgevoerde houding observeren. Het lichaam in zich laten opnemen en herstellen door het rust en ruimte te geven. En het lichaam (leren te) ontspannen.

Natuurlijk is het ook waardevol om zo nu en dan een enkele houding uit te voeren. Of een ademtechniek bijvoorbeeld. Zo kan een korte sessie zorgen voor een rustmoment tijdens een drukke dag. Op deze manier krijgt yoga echt een plek in je dagelijkse ritme. Niet compleet, wel waardevol!

Vaak zijn houdingen een combinatie van meerdere onderdelen. Zo kan een evenwichtshouding ook een concentratie-oefening zijn. En is de omlaagkijkende hondhouding ook een omgekeerde houding, die je tijdens een Zonnegroet al mee kunt nemen. De embryo-houding (liggend/gedraaid) is niet alleen een torsiehouding, maar ook een ontspanning.

De houdingen volgen elkaar over het algemeen in een vaste volgorde op; staand, zittend, liggend. Voorafgegaan door een paar bewegingen die het lichaam voorbereiden en opwarmen. Afgesloten met een ontspanningsoefening in Savasana of een andere rusthouding.

Over de schrijver
Reactie plaatsen