Omgekeerde houding

Viparita karani asana of omgekeerde houding

Viparita Karani Asana

Vertaling: omgekeerde houding, halve kaars

Beschrijving

Het lichaam wordt in een houding gebracht die het omgekeerde is van de normale lichaamshouding. De voeten zijn boven, het hoofd is onder.

  • ruglig
  • armen languit tegen het lichaam
  • handpalmen omlaag gedraaid
  • de benen languit, bij elkaar
  • de benen worden in een vloeiende beweging omhoog gebracht, de heupen volgen
  • heupen in de handen plaatsen
  • aanhouden
  • buig de benen
  • plaats handen terug op de vloer
  • rol langzaam terug

Naar, in en uit de omgekeerde houding blijft de adem diep en rustig stromen.

Werking

Positieve werking op het gehele evenwicht. Het hart komt tot rust. De hersenen worden extra doorbloed. 

Verder

In de houding kun je je concentreren op een moeiteloze ademhaling.

Aanpassing: de benen gebogen omhoog brengen.

Bouw de tijd die je in de houding blijft langzaam op, totdat deze moeiteloos enige minuten aangehouden kan worden.

Deze houding is een goed alternatief voor de hele kaars of de hoofdstand.

Jongerenyoga

Deze houding kan als alternatief dienen voor de kaarshouding, die voor jongeren minder geschikt is.

Reactie plaatsen