Hoe maak ik van de Zonnegroet een dagelijkse routine?
21 juni 2021 

Hoe maak ik van de Zonnegroet een dagelijkse routine?

Enthousiast beginnen

Goede voornemens, wie kent ze niet? Of het nu sporten is, studeren, wandelen, dieten, mediteren of yoga, vaak neem je je voor iets te veranderen aan je patronen. vol enthousiasme begin je aan je nieuwe routine en meestal voelt dat goed. Dan, na een paar weken, of soms al na een paar dagen, komt er iets tussen. Er is een belangrijke afspraak, je gaat op vakantie, je wordt verkouden of er is een blessure, noem maar op. Je moet je nieuwe routine even parkeren, maar ach, morgen gaan we weer vrolijk verder. Niets aan de hand.

Al snel staat je nieuwe routine vaker geparkeerd dan dat je het nog uitvoert, de routine is geen routine meer te noemen. Je vindt dat het mislukt is en je stopt ermee. Jammer maar helaas. Zonde, want er is niets op tegen om het op te pakken en er gewoon mee door te gaan, elke dag is er een.

Te enthousiast

Vaak wil je teveel, als je start met een nieuwe gewoonte. Je bent dan zo enthousiast dat je het aanvankelijk overdrijft. Te zwaar, te langdurig, te ingewikkeld, te moeilijk en daardoor niet haalbaar. Om te voorkomen dat je vroegtijdig afhaakt, is het meestal beter om klein te starten. Daar is enige discipline voor nodig, want je enthousiasme vraagt om veel. Als het gaat over dagelijks mediteren, zijn er veel tips te vinden voor een goede start. Voor een dagelijkse frisse start met een serie Zonnegroeten is minder informatie.

Elke morgen de Zonnegroet

Een frisse en gezonde start van elke dag, met een serie Zonnegroeten. Wie gewend is aan yoga-oefeningen, is dit niet zo moeilijk. Het lichaam voelt meestal wat stijf na het opstaan, maar na een aantal dagen met wat herhalingen, ben je snel gewend. Je zult merken dat je de hele dag plezier hebt van deze opstart-oefeningen.

Wie onbekend is met yoga en niet zo soepel in elkaar zit, kan beter in kleine stapjes naar de Zonnegroet toewerken.

Hoe bouw je deze op?

De Zonnegroet voor beginners

  • Verdiep je in de houdingen van de Zonnegroet, bekijk ze rustig. Eén serie bestaat uit 12 stappen en 6 houdingen.
  • Begin eerst met de houdingen afzonderlijk te oefenen. Kies er steeds 1 of 2 uit. Elke ochtend 5 minuten. Dat is alles.
  • Heb je alle houdingen gehad? Dan ga je ze aan elkaar verbinden.
  • Dan voeg je de ademhaling toe en voert de eerste 2 houdingen/bewegingen uit, met concentratie op de ademhaling. In - uit - in - uit- enzovoort.
  • Uitbreiden met de tanghouding en de hardloperhouding. Vandaar ga je terug naar de tang en weer naar het begin. De volgende keer plaats je je andere voet achter.
  • Geef jezelf de tijd om deze houdingen onder de knie te krijgen. Het hoeft niet perfect te zijn, zeker niet. Het is voldoende als je de houdingen kunt uitvoeren zonder zuchten en steunen, met een gecontroleerde ademhaling.
  • Doe de omlaaggerichte hondhouding erbij. Stap met je rechtervoet naar de hardloperhouding, dan plaats je je linkervoet naar achter in de hondhouding. Zet nu je rechtervoet naar voor naar de hardloperhouding, enz.
  • Als laatste voeg je de omhooggerichte hondhouding toe. Vanaf de omlaagkijkende hondhouding laat je je zakken, het borstbeen naar de vloer om je van daaruit op te richten naar de omhoogkijkende hond
  • Nu heb je alle houdingen gehad en voer je de volledige Zonnegroet uit. Blijf je concentreren, blijf jezelf nauwkeurig observeren tijdens de uitvoering.

De Zonnegroet verbeteren

Als je de Zonnegroet kent, kun je gaan werken aan het juiste ritme en verbetering van de houdingen én de concentratie. In de ideale situatie duur een volledige Zonnegroet 20 seconden.

  • Begin met 5 minuten, elke morgen. Voer complete series uit, maar steeds de Zonnegroet waar je aan begonnen bent af.
  • Wie behoefte voelt aan meer oefening, kan dit twee keer per dag doen.
  • Werk toe naar 15 Zonnegroeten in 5 minuten. Maar, let op, de uitvoering en concentratie zijn belangrijker dan de snelheid.
  • Na een aantal maanden ga je naar 10 minuten, je raakt eraan gewend, maar neem de tijd. Werk toe naar 40x in 10 minuten. Ook hier kun je kiezen voor 2 x 5 minuten, 's morgens en later op de dag. Dat is beter om het vol te houden.
  • Concentreer je op de bewegingen en maak ze vloeiend, in een gelijkmatig ritme.
  • Maak de bewegingen soepel en sierlijk.
  • Laat adem, beweging en concentratie één worden, volledig op elkaar afgestemd.
Over de schrijver
Reactie plaatsen