Hoe kom je van je slaapprobleem af?
11 november 2021 

Hoe kom je van je slaapprobleem af?

Slapen is een vast onderdeel van ons leven. Wie goed slaapt zal zich beter voelen, wie slecht slaapt heeft daar meestal veel last van. Veel mensen hebben slaapproblemen, zij liggen uren wakker. Het piekeren in de bovenkamer houdt maar niet op, er is onrust en lekker liggen is er nooit bij. Allerhande oplossingen zijn al langsgekomen, van meditatieapps tot aan nieuwe matrassen en het uitdrijven van zogenaamde aardstralen aan toe.

Wanneer wordt slapen een probleem? Dat is een interessante vraag, want slapen was toch juist wat je wilde? Misschien dat het wakker blijven een probleem voor je is, maar slapen is fijn en gezond. Het is hersteltijd voor je lichaam en je geest en dat heb je hard nodig.

Frits Spits verwoordde het laatst mooi. Hij verbaasde zich over het woord 'slaapprobleem'. En gelijk heeft íe. Zodra je het zelf een probleem noemt, is het dat ook. Maak er gewoon geen probleem van!

Ja, je leest het goed. Dat is een keuze. Of je er een probleem van maakt of niet. Als je per se wilt slapen, gaat het je niet lukken. Je activeert iets in je systeem, door het een instructie te geven iets te gaan doen: slapen.

Tip 1. Maak er geen probleem van.

Geniet van elk moment dat je in je bed ligt en wakker bent. Er hoeft nu even helemaal niets. Waar de hele dag van alles van je verlangd wordt, is deze tijd voor jou. Voor niemand anders. Geniet dus. Voel de warmte van de dekens, het zachte matras waar je lichaam op rust.

Dit is lekker zeg! En ik mag nog uren blijven liggen zo. Dat is fijn!

Tip 2. Geniet van de rust

Tip 3. Train jezelf

Leer wat ontspanning is. Lichamelijke ontspanning en geestelijke ontspanning. Oefen bijvoorbeeld met deze ontspanningsmeditatie. Na enige oefening, kun je deze oefening doen als je in je bed ligt.

Er zijn veel ontspanningsoefeningen die je in alle rust zelf kunt doen, ook als je in je bed ligt.

Zo wordt wakker liggen quality time!

In de cursus van EindExamenYoga komt 'lekker slapen' ook aan bod, hier doen we de 5-4-3-2-1-slaapoefening. Elke trainer kent ook deze oefening, dus ben je op zoek naar hulp? Benader dan een van de trainers, je vindt ze op de website.

Over de schrijver
Reactie plaatsen