Waar kun je nog stilte vinden?

Waar vind je nog stilte? In onze drukke wereld is het zelden nog stil, het valt niet mee om echte rust en stilte te vinden.

Maar eerst zou je een andere vraag moeten stellen, want wat is stilte eigenlijk? Stilte wordt vaak verward met niets doen. Niets doen wordt weer vaak verward met het ontbreken van verplichtingen, met 'ik hoef nu even niets te doen'. Verward, want echte stilte gaat veel verder dan dat.

Alleen zijn, zonder mensen om je heen, betekent nog geen stilte. Niets te doen hebben en een boek lezen, dat is geen stilte. De inhoud van het boek, de woorden die je leest, dat zijn prikkels. Televisie kijken, een ontspannen serie op Netflix, dat zijn prikkels. Buiten een wandeling maken kan aardig in de buurt komen, maar het overige verkeer zal je moeten waarnemen voor je veiligheid, prikkels dus. Zelfs luisteren naar muziek, hoe ontspannen ook, levert prikkels op. En dat is dus allemaal nog geen echt stilte.

Een toestand zonder prikkels, dat zou misschien een goede omschrijving voor stilte.

Wie yoga beoefent en mediteert, leert zich af te sluiten voor prikkels. Zowel voor alles wat zich buiten je afspeelt als voor alle signalen die van binnen. Wie dit goed kan, die vindt echte stilte. Want echte stilte, die zit binnenin je. Die is er altijd en overal. Waar je ook bent, er is een plek binnenin je, waar het oorverdovend stil is. Het is een prachtige, overweldigende stilte.

Wil je de weg naar je innerlijke stilte vinden, dan vergt dat oefening en veel geduld. Het vraagt ook doorzettingsvermogen, want het kan erg ongemakkelijk zijn. Allerlei gedachten kunnen zich plotseling opwerpen en je even uit evenwicht brengen. Doorzettingsvermogen is dan nodig om deze, soms nare gedachten te laten bestaan. Ze verdwijnen weer, dan zijn ze niet meer diep weggestopt, maar echt opgelost. Wie dat ervaart weet dat het een enorme opluchting is, maar er is moed voor nodig. Het brengt je steeds weer een stapje dichter bij de vredige stilte die je in je hebt.

Vind je het lastig om dit alleen te doen? Zoek dan begeleiding, start bijvoorbeeld met het volgen van yogalessen. Dan begin je klein en is het te behappen. Langzaam maar zeker raak je wat kwijt, je leert om te gaan met wat je tegenkomt, je wordt steeds vrijer. Na een tijdje kun je dan ook zelf steeds beter stilte vinden.

Resultaat is niet dat de prikkels verdwijnen. De prikkels blijven, maar ze raken je anders of doen je niets meer. 

Over de schrijver
Reactie plaatsen