Ik ben zo moe dat ik niet kan slapen
02 november 2021 

Ik ben zo moe dat ik niet kan slapen

"Ik ben zo moe dat ik niet kan slapen."

Of deze:

"Ik ben doodmoe, maar ik doe geen oog dicht. Ik slaap slecht."

Weleens gehoord? Herken je het, van jezelf?

Vooral mensen die weten wat een burn-out is kennen het fenomeen. Maar hoe komt dat nou toch? Het is toch veel logischer dat je slaapt als een roos, als je heel moe bent? Het tegendeel is vaak waar.

Als je moe bent, doe je er goed aan om rust te nemen. Simpel. Maar wat als ik je vertel dat velen nooit hebben geleerd wat rusten is? Weet jij het?

Het is belangrijk voor je gezondheid om momenten te hebben, waarop je niets hoeft of moet. Niks productief zijn, niks invullen, maar precies datgene doen waar je echt behoefte aan hebt. Niet te verwarren met de bezigheden waarvan je denkt dat je er behoefte aan hebt. Maar voelen wat je nodig hebt, zonder iets gepland te hebben kiezen wat je zult doen. Bankhangen of een rondje wandelen, maar zonder enige verwachting of bijbedoeling, anders dan ontspannen.

Ben je 's avonds nog heel actief? De kans dat je daarna met grote ogen naar het plafond ligt te kijken als je in je bed ligt is vrij groot. Dat je je afvraagt wat je in hemelsnaam doet in dat bed....

De hele dag doorrennen op school of op je werk en daarna nog even flink sporten, door door door. Dan in je bed belanden en verwachten dat jouw lichaam, jouw systeem, van 100 naar 0 gaat in 5 minuten. Tja, zo werkt het toch niet helemaal.

Ontspanning is nodig om te kunnen slapen. Ja, echt waar. Kom je niet aan ontspanning toe? Er is een manier om dat makkelijker te maken. Gewoon in je agenda zetten. Ongeplande tijd.

Ongeplande tijd inplannen. Dat werkt vaak goed. Al is het maar een halve dag in week, zet een streep in je agenda: "Hier niets plannen". Dit zijn de periodes waar je kunt ontspannen. Net als vakantie of een dagje in een andere omgeving, geeft dat ontspanning. Zo kan jouw systeem zich herstellen. En dat is goed nieuws, want voldoende ontspanning is nodig voor een goede nachtrust. Dan kun je beter en dieper slapen.

Nog wat andere beter-slapen-tips:

  • zorg dat je voldoende daglicht krijgt
  • zorg voor dagelijkse beweging (een half uurtje wandelen doet het al heel goed)
  • structureel op tijd naar bed gaan
  • je voorbereiden op slaap (vertragen)
  • gebruik 's avonds geen opwekkende dranken of voeding
  • vaste rituelen voor het slapen gaan (jouw systeem gaat dit herkennen)
  • geen vierkante schermen meer in het laatste uur voor je gaat slapen
  • zet meldingen op je telefoon uit

Slaap lekker!

Over de schrijver
Reactie plaatsen