Waarom zou je aan yoga doen?

Yoga? NIks voor mij! Nee hoor, ik ga liever een rondje lopen of sporten. Dat zweverige gedoe is niks voor mij.

Zo ging ik jaren door het leven en achteraf vind ik dat best jammer. Want ik begreep eigenlijk niet wat yoga is. En nu ik het niet meer wil missen (niet meer zonder kan) hoor ik het vaak zeggen door anderen.

Dat vind ik lastig. Want het ene moment wordt er geklaagd over allerlei klachten en het volgende moment hoor ik dit geluid. Terwijl ik denk dat de klachten bijna altijd het gevolg zijn van overbelasting.

Gelukkig zijn er steeds meer artsen en fysiotherapeuten die het belang van meditatie of yoga erkennen.

Er zijn vele vormen van spanning, die grofweg onderverdeeld kunnen worden in een tweetal categorieën. Mentale of nerveuze spanning aan de ene kant en fysieke of spierspanning aan de andere kant. Maar de verschillende vormen van spanning gaan altijd samen. Een mentale spanning zal ook de spierspanning beïnvloeden en vice versa. Als op het ene front de spanning toeneemt, gebeurt dat op het andere front ook.

Een rondje hardlopen om 'je hoofd leeg te maken' klinkt natuurlijk erg goed, maar de fysieke spanning neemt toe. Je ontspant dus niet echt, niet volledig. Alleen wordt de andere spanningscategorie dominanter aanwezig, waardoor het lijkt alsof je ontspant. Er is overigens niets op tegen hoor, een rondje hardlopen. De afwisseling is een goede stap. Maar echte ontspanning? Nee, dat is het niet.

Het is eigenlijk best raar dat veel mensen weerstand hebben tegen echte rust. Totdat het lichaam de noodrem gebruikt en er pijnklachten of blessures ontstaan. Want? Sommige spieren kunnen helemaal niet meer ontspannen en zijn zelfs aangespannen terwijl je slaapt. Een spierknoop (zoals dat in de volksmond heet) is hier een mooi voorbeeld van.

Waarom is yoga of meditatie dan zo belangrijk?

Tijdens yoga en meditatie word je even helemaal stilgezet. Geen mentale alertheid, geen fysieke inspanning. De restspanning die overgebleven is na alle inspanningen in welke vorm dan ook, kunnen oplossen. De vervolg-effecten van chronische overspanning kunnen zo voorkomen worden. Spieren kunnen herstellen en er ontstaat rust in het hoofd.

Enige oefening is vaak nodig voordat yoga of meditatie tot ontspanning leidt, menigeen ervaart de eerste paar keren als een gevecht. Er komen juist allerlei gedachten omhoog of het lijf is onrustig. Dat is normaal. Door dit te accepteren ontstaat er al rust. Lopen en fietsen heb je ook niet in één beweging geleerd. Zo is het ook met ontspanning, dat vraagt oefening.

Stop met het verdoen van je tijd door je almaar overmatig in te spannen. Laad jezelf met regelmaat op door stil te zijn. Dan hou je tijd over!

Over de schrijver
Reactie plaatsen