Waarom ontspanning nodig is

Klinkt eenvoudig, vind je niet? Ontspannen. Lekker op tijd slapen, leuke dingen doen, uurtje hardlopen. Dat zie jij als ontspanning, zo kun je er wel weer even tegen.

Ontspannen is echter iets anders dan rusten, slapen of plezier hebben. Dat is werkt ook ontspannend, meestal wel, maar of je ontspannen bent kun je vaak zien aan de manier waarop je reageert op onverwachte of stressvolle situaties.

Lichamelijke ontspanning geeft een respons van je lichaam, wat heel goed is voor je algehele gezondheid. Het kan je beschermen tegen allerlei schadelijke effecten, van overmatige stress tot virusinfecties. 

Bij echte ontspanning schakelt jouw systeem over van het sympatische naar het parasympatische systeem. Zie het maar als je gaspedaal en je rempedaal. Het parasympatische zenuwstelsel, het rempedaal, dat zorgt voor vertraging en het is het systeem dat zorgt voor herstel van elke overbelasting. Hoe meer overbelasting er is, hoe langer het herstel duurt, hoe langer je ontspanning nodig hebt. Eigenlijk is het heel logisch, want je wilt in balans zijn. Als spanning overheerst en ontspanning geen ruimte krijgt, is er onbalans. En spanning is ook inspanning. Dus dat rondje hardlopen is vast hartstikke goed en gezond, maar geeft nog steeds weinig ruimte aan je herstelsysteem. 

Onderzoek laat zien dat mensen die mediteren overschakelen naar het parasympatische systeem, dat krijgt de overhand. De hartslag, de ademhaling en de spieren ontspannen, de bloeddruk daalt. Al vrij snel (minuten) na aanvang van de meditatiesessie.

Deze omslag vindt vrijwel niet plaats bij allerlei plezierige activiteiten. Als je slaapt is er wel een omslag, maar het duurt lang voordat de verandering plaatsvindt en deze is minder volledig.

Mediteren helpt dus om af en toe je schakelaartje op 'uit' te zetten. Daarmee bedoel ik, dat je even niet alert bent, niet actief of bezig.

Wie altijd aan staat, krijgt op de lange duur de rekening gepresenteerd.

Leer jezelf om 'uit' te staan. Vind je het moeilijk? Zoek een goede yogaklas bij jou in de buurt. Of zoek een ademhalingsdeskundige en ga met je ademhaling aan de slag om via die weg ontspanning te vinden.

Over de schrijver
Reactie plaatsen