Invloed en de 6 geheimen van het overtuigen

Invloed en de geheimen van het overtuigen

Cadeau-boek

Een typisch cadeau-boek dat ik zelf niet zou hebben aangeschaft, maar dat ik met veel plezier gelezen heb. Gekregen van een yogadocent die het als bedankje stuurde na het volgen van de trainersopleiding van EindExamenYoga. Zij is meer thuis in marketing en verkoop dan ik (dat is al snel zo), dus, zo zei ze, daar mag je best wel wat brutaler mee zijn, met die marketing.

Invloed, de zes geheimen van het overtuigen ~ Robert B. Cialdini

Eigenwijsje?

Na het lezen van het boek, heb ik niet zoveel veranderd in mijn marketing. Ik heb de standaardprijzen niet verhoogd, om aantrekkelijke kortingen te kunnen geven. Ik heb geen aftellers ingebouwd, die ervoor zorgen dat je echt nu bestelt. Ik heb geen schaarste ingebouwd, als er staat dat er nog 2 plekken zijn dan is dat ook echt zo. Toch heb ik veel geleerd van dit boek, dat heel plezierig leest. Er staan leuke anekdotes in beschreven en er staan interessante onderzoeksresultaten bij. Met plezier en verbazing kwam ik erachter dat ik zelf toch zo nu en dan in zo'n verkooptechniek trap, wat op zich een hilarische ontdekking was. Wat ik vooral opmerkte tijdens het lezen, is dat ik zelfs dit boek kan lezen door mijn 'jongerenyoga'-bril en dat er veel technieken zijn toe te passen tijdens de lessen met jongeren.

De quote die elke twijfel wegneemt

Op de kaft staat een pakkende quote, een uitspraak waar je na het lezen van dit boek niet meer aan hoeft te twijfelen.

Invloed laat zien hoe simpel het is iemands brein te manipuleren zonder dat hij het in de gaten heeft - Marten Blankesteijn

Voorbeelden

Een aantal willekeurige voorbeelden van toepassingen als het erom gaat mensen over de streep te trekken;

  1. Geef mensen een sleutelprikkel; dit kan een hele kleine prikkel zijn die bepaald gedrag activeert.
  2. Geef mensen een reden; 'want' is een sleutelwoord, wat de reden is die je geeft is niet eens zo belangrijk, maar zeg iets na 'want'.
  3. Duur = goed; een onbewuste overtuiging bij de meeste mensen, als het veel kost zal het ook wel heel waardevol zijn.
  4. Automatische reactie; het is een expert dus wat hij/zij zegt is waar, trek een acteur een doktersjas aan zijn aanprijzing over een zogezegd gezond product wordt voor waar aangenomen
  5. Voor wat hoort wat; geef iets weg en mensen willen graag iets terug doen
  6. Laat mensen een toezegging doen; als iemand al toegegeven heeft dat hij/zij erg bezig is met gezondheid en voeding, is het moeilijker voor diegene om nee te zeggen tegen een supergezond voedingssupplement
  7. Overeenkomsten zoeken; mensen raken gemakkelijker overtuigd van iets, als zij dit horen van iemand die op ze lijkt.
  8. Sympathie opwekken; door een voordeeltje te bieden aan een sympathiek persoon geef je mensen een excuus om te kopen
  9. Schaarste; een eenmalig aanbod dat afloopt of een beperkt aantal zet mensen aan om overstag te gaan

Kennelijk willen mensen graag bedonderd worden of gemanipuleerd, noem het zo je het noemen wilt, het schijnt allemaal te werken als een dolle.

Er valt een kwartje

Na het lezen van dit boek begrijp ik ineens veel beter waarom ik het kreeg. Want de gulle gever, deze nieuwe trainer, vond sowieso dat mijn opleiding veel te laag geprijsd is, maar vond ook dat ik nog veel meer naar buiten mocht treden. Heel lief en een geweldig compliment, dat ik graag aanneem. Maar of ik deze technieken ook ga toepassen? Dat zie ik op dit moment nog niet zo gebeuren. Het kwartje is gevallen, maar ik ben nog niet overtuigd.

Vertalen naar jongerenlessen

Dit boek leert ook nog iets anders, namelijk hoe je jongeren kunt bereiken. Want hoe kun je, zonder manipuleren, jonge mensen een klein beetje helpen het goede pad te kiezen. Of liever gezegd; ze van het slechte pad af te houden. Meestal komen mensen op het verkeerde pad doordat ze beïnvloed worden door anderen. Nu wordt het echt interessant, toch? Op een marketing-manier kijken naar de beïnvloeding van jongeren. Leerzaam!

Reactie plaatsen