Wat vind jij van het huidige schoolsysteem?

Steeds vaker hoor je mensen klagen over het schoolsysteem. De talenten die niet genoeg aandacht krijgen, de cijfers en de rapporten, er is te weinig ruimte om 'anders' te zijn en er zijn teveel prikkels. Er valt veel over te zeggen, noem maar op. Breng het ter sprake in een groepje mensen en je zult zien dat er commentaar komt. In de wat meer spirituele wereld wordt er best vaak over geklaagd, daar wordt door een andere bril gekeken naar veel zaken. Vooral ouders met schoolgaande kinderen lopen vaak tegen muren aan als zij gehoor willen voor wat zij belangrijk vinden.

Met de cursus van EindExamenYoga ga je vooral aan de slag met kinderen die naar school gaan. Niet alleen eindexamenkandidaten, de doelgroep is 15-25 jaar. Inmiddels is zelfs groep 8 een dankbare afnemer gebleken, maar alle scholieren tot en met studenten kunnen veel hebben aan een stukje onderwijs over welzijn en gezonde omgang met prestatiedruk.

Voor trainers is het goed om te weten waar leerlingen mee geholpen zijn. En nog belangrijker: waar ze niet mee geholpen zijn. Een pad met veel valkuilen, want jouw eigen mening is belangrijk, maar verdient het niet om op elk moment uitgesproken te worden. Laat ik een voorbeeldje schetsen:

Wie zich zelf niet thuis heeft gevoeld in het schoolsysteem en dat ook ziet bij de eigen kinderen, zal best ideeën hebben over wat er allemaal anders moet en wat er niet goed aan is. Wanneer je een anti-stress-cursus geeft aan een groep tieners, is het niet bepaald een goed moment om je bevindingen over het systeem uit te spreken. Tieners trappen vaak tegen van alles en nog wat aan, dat hoort bij de ontwikkeling. Spreken ze uit over het beroerde schoolsysteem (meestal met wat andere woorden), dan heb jij als trainer of docent keuze. Een paar mogelijkheden staan hieronder simpel uitgewerkt.

Je bent het met ze eens en steunt ze in hun mening. Gevolg: de leerlingen worden bevestigd in het geen zin meer hebben en gooien er met de pet naar. Het demotiveert ze extra, want 'zie je wel, school is gewoon helemaal k*t!'

Eigenlijk bevestig je hiermee dat de leerlingen slachtoffer zijn van het schoolsysteem. Zij worden niet gemotiveerd om te leren omgaan met de weerstand die zij voelen, toch is dit ook een belangrijke les in het leven, want dat zal je vaker tegenkomen. Door uit te leggen dat een leerkracht er nooit staat om jou te treiteren, maar om jou iets te leren, dat die leerkracht jou ook liever ziet slagen ( dan is 'ie ook van jou af   ) en dat het toch wel handig is als je kunt lezen en schrijven en rekenen. Want dat zijn sowieso basisvaardigheden die je eigenlijk niet kunt missen in je leven).

Onderzoek voor jezelf ook eens of jij misschien deze opmerkingen maakt om zelf erkend te worden of om aardig gevonden te worden (kenmerken van de redderrol). Tussen scholieren is niet de plek om je punt te maken. of om zieltjes te winnen voor je standpunt. 

Een andere mogelijkheid. Je bent het met ze eens en spreekt dat uit, maar legt uit waarom het toch goed is om een diploma te halen. Gevolg: de leerlingen begrijpen het waarom, dat werkt motiverend om er toch aan te werken, ze voelen zich gehoord.

Vertel liever dat het systeem van jou ook wel anders mag, maar dat dit is wat er op dit moment is, dus zorg er als leerling beter voor dat je er zo snel mogelijk mee klaar bent en zie het als een onmisbare stap naar wat je later wilt gaan doen in je leven. Wie veel vakken nutteloos vindt voor de beoogde carrière kan gemotiveerd worden door uit te leggen dat dit er later in het leven weleens voor kan zorgen dat er alsnog een andere keus gemaakt kan worden. Als yogadocent heb je misschien ook wel een switch gemaakt, je kunt jezelf als voorbeeld gebruiken.

Zo hoef je nergens omheen te draaien en motiveer je de leerlingen ongetwijfeld meer dan wanneer je ze steunt in hun weerstand.

Steeds vaker hoor ik vertellen dat er hele succesvolle mensen zijn op aarde, die nooit een diploma hebben gehaald.  Als een soort excuus om niet naar school te gaan of om er je best niet voor te doen. Hartstikke mooi, maar ook dit is niet bepaald een motiverende opmerking als je bezig bent met scholieren. Nee, je bent niet mislukt als je nooit een diploma haalt. Het is niet voor iedereen mogelijk. En ja, je kunt met de juiste instelling ook zonder diploma heel succesvol zijn. Maar één ding hebben alle succesvolle mensen gemeen. Zij kunnen omgaan met weerstand en door de weerstand heen doen wat gedaan moet worden om hun doelen te bereiken. Deze weerstand komt niet altijd van buiten, maar vaak zit het binnenin de mensen zelf (geen zin, geen puf, enz). Zij hebben doorzettingsvermogen en zijn bereidheid om alles te doen om hun doelen te bereiken. En die eigenschappen mag je ook aanleren, dit kun je leren. Dus als je op school, in dit huidige systeem, geen hoogvlieger bent, ontwikkel je dan in doorzetten en omgaan met tegenslag.

Er zijn ook veel mensen met bergen diploma's die nooit succesvol zijn, dat is de omgekeerde situatie. Hier zit vaak hetzelfde achter, een gebrek aan lef en doorzettingsvermogen als ze het zélf moeten doen, zonder de duidelijke kaders die het onderwijs vaak biedt en dezelfde angst voor mislukking als diegene die moeite heeft met school.

Over de schrijver
Reactie plaatsen