Hoe vind ik passend onderwijs?

Zo vaak heb ik het al gehoord, geklaag over het de onderwijssystemen. Het is niet meer van deze tijd, het past niet bij mijn kind, er moet meer gekeken worden naar de talenten van het kind, al die cijferlijsten die zo weinig zeggen maar zoveel gevolgen hebben, de CITO-toets-terreur, ga zo nog maar even door. Een onderwerp dat vele gemoederen bezig houdt.

Tijdens de trainersopleiding van EindExamenYoga, een cursus stressvaardigheid voor jongeren van 15 tot 25 jaar, komt dit onderwerp ook steevast langs. Iedereen heeft ermee te maken gehad, elke trainer-in-spe is ook ervaringsdeskundige als  het gaat over de puberteit. Regelmatig zitten er leraren bij die al werkzaam zijn in het onderwijs, zij hebben weer een andere invalshoek. Toch is er één ding waar we het in grote lijn wel over eens zijn, de schoolsystemen zijn niet meer van deze tijd.

Na de eerste discussies en ervaringen komt er gelukkig vaak ook de opmerking over de kansen die je krijgt, als het over onderwijs gaat. Elk kind kan naar school, en het onderwijs is relatief gezien van hoge kwaliteit, wereldwijd gezien. En laten we eerlijk zijn, als je jongeren wilt motiveren om er iets te maken, dan is het opmerken van de gratis kans die ze krijgen te verkiezen boven het afkraken van het hele systeem.

Of de systemen waar je nu eenmaal mee te maken krijgt je bevallen of niet, voorlopig zal hier niet zoveel aan veranderen en op dit moment is het wat het is. Dus leer je kind of je leerling liever hiermee om te gaan. Omgaan met weerstand, omgaan met teleurstelling, omgaan met tegenzin; dat zijn belangrijke levenslessen.

Als het je niet bevalt, kun je er maar beter voor zorgen dat het zo kort mogelijk duurt. Hoe je dat doet? Zorgen dat je je diploma haalt. Liefst in zo weinig mogelijk tijd. Vooral in het voortgezet onderwijs, daarna kun je beter kiezen, is er meer keus.

Aan de leerlingen die een cursus EindExamenYoga volgen, worden gereedschappen aangeboden voor het omgaan met spanning. Spanning die er op sommige moment is en dat zal altijd zo blijven. We bespreken ook hoe zij zelf die stress kunnen beperken. Door bepaalde handelingen wel of niet te doen of door eenvoudigweg aan de directe omgeving hulp te vragen. Ook voor de CITO-toetsen zou dit een wereld van verschil kunnen zijn, want het invullen van een aantal hokjes levert feitelijk geen stress op. Stof tot nadenken, de stress komt ergens anders vandaan. En daar ligt ook een groot deel van de oplossing: er op een andere manier mee omgaan.

Als trainer van jonge leerlingen is jouw mening over het schoolsysteem en over het wel of niet afnemen van CITO-toetsen of examens helemaal niet relevant. Niet tijdens de les met leerlingen in ieder geval. Wat belangrijk is, is dat de leerling met een goed resultaat het systeem straks kan verlaten, op dit moment zit onze samenleving zo in elkaar. Omgaan met teleurstellingen en inzien wat niet binnen je bereik ligt. Dat een leerling, ondanks de weerstand, toch het beste gevoel over weet te houden aan de opleiding en er het positieve er uithaalt.

Wat wel belangrijk is, is om duidelijk te maken dat elke mens anders is. En andere capaciteiten en talenten heeft. En dat geen enkel mens minder waard dan een ander mens. Met of zonder diploma, iedereen is eerst vooral mens. Gelukkig is niet iedereen hoog-opgeleid (wat een rot-term) en zijn er ook nog mensen die wel weten hoe ze een schroevendraaier moeten vasthouden. Hartstikke belangrijk!

Over de schrijver
Reactie plaatsen