Meer doen door ontspanning toe te voegen
02 oktober 2021 

Meer doen door ontspanning toe te voegen

Meer doen door ontspanning toe te voegen, klinkt dat niet aantrekkelijk? Ja? Dan heb ik een verrassing voor je, want vrijwel de meeste mensen krijgen meer gedaan als ze ontspanning toevoegen aan hun bezigheden. En om het nog mooier te maken, het levert ook nog eens een beter resultaat op.

Of het nu op je werk is of tijdens het studeren, het is hetzelfde principe.

Dat is wel heel makkelijk gezegd, hoor ik je denken. En ja, je hebt een punt, dat klopt. Veel te makkelijk gezegd, want wat je onder ontspanning verstaat is dat niet altijd. Dus dat vergt wat persoonlijk onderzoek en oefening.

Niet zelden ligt de oorzaak van het keiharde werken dieper, in innerlijke overtuigingen. Bijvoorbeeld wanneer je als kind hebt geleerd dat alleen hard werken loont, dat een uitputtingsslag nodig is om hogerop te komen. Een werkhouding die jou in de tegenwoordige praktijk zomaar eens van die beloning af zou kunnen houden. 

Wat jij gelooft over succes heeft de regie over jou. Over jouw vrijheid en over jouw gedrag. Als je leeft of werkt op een manier die je niet vol kunt houden, dan ga je de strijd verliezen. De winst die je denkt te behalen met het harde werken, wordt een verliespost op je gezondheid. Het begint met vermoeidheid en al snel volgen er allerlei andere klachten. Tot, in het uiterste geval, je lichaam de handrem erop gooit. De promotie die je eerder kreeg op basis van je tomeloze inzet, gaat vanzelf naar iemand die wel overeind blijft, want het werk moet gedaan worden. Winnen is verliezen geworden.

Leef je om te werken of werk je om te leven?

Zelfs voor diegene die moeiteloos het werk doet, die van passie werk gemaakt heeft en zich eindeloos kan verliezen in het werk, heeft het nodig om te ontspannen en om zich er met regelmaat los van te maken.

Ontspanning kan overigens ook tijdens je werk, hier zijn enorm veel manieren voor. Soms is het zo simpel dat het niet eens bedenkt. Bouw bijvoorbeeld op gezette tijden een moment in en doe een kleine oefening.

Een paar voorbeelden:

  1. een paar diepe, lange ademhalingen
  2. rek je uitgebreid uit, gapen mag!
  3. doe een paar oefeningen, dat kan zelfs op je stoel ( stoelyoga )
  4. ga naar buiten tijdens de pauzes, haal een frisse neus
  5. bespreek tijdens de pauzes geen werk-gerelateerde problemen met collega's
  6. hou de gesprekken tijdens de pauzes sowieso luchtig
  7. quick bodyscan: voel je voeten, voel je benen, voel je handen, voel je armen, voel je gezicht en voel je adem
  8. span één voor één je voeten, je handen en je gezicht aan om ze daarna te ontspannen
  9. spreek (innerlijk) een mantra uit, bedenk je eigen krachtzinnetje, en herhaal dat x keer 'ik ben volledig ontspannen'
  10. koppel een van de ontspanningsoefeningen aan een toiletbezoek, dan vergeet je ze nooit
  11. zet een wekkertje om jezelf eraan te herinneren dat het tijd is om je even los te maken van je werk
  12. moet je je verplaatsen, loop dan eens met aandacht voor je bewegingen heen en weer naar die andere plek, mindful bewegen

Door regelmatig te pauzeren of je zelfs even los maken, zal je focus tijdens het werken verbeteren. Bovendien komen de beste ideeën en oplossingen meestal op ogenblikken dat je ze allerminst verwacht. Tijdens het sporten weet je ineens waar je iets gelaten hebt dat je kwijt bent of popt er een briljant idee op.

Nog een hele goede motivatie om met regelmaat te ontspannen!

Over de schrijver
Reactie plaatsen