Eén week, 73 kinderen in de les

Al jong onder druk

Wie mijn mailtjes ontvangt heeft het kunnen lezen. Inmiddels zijn mijn eerste hele dagen lesgeven op de basisschool een feit. Afgelopen week heb ik een halve en twee hele dagen voor groep 7/8 gestaan. Het was leerzaam en leuk, niet alleen voor de kinderen. Ik heb zelf ook enorm geleerd, maar vooral genoten. En inspiratie opgedaan.

Kat in 't bakkie

Toevallig had één van deze klassen een examen op de dag dat ik voor hun klas stond. Je verzint het niet, maar ze moesten tussendoor het theoriegedeelte van het verkeersexamen doen. Kat in het bakkie natuurlijk, want waar bij aanvang van de schooldag nauwelijks 'de zenuwen' konden benoemen, kwamen ze nu één voor één vertellen hoe zij zich voelden. Voor, tijdens en na het examen speelde er van alles op. Bij het krijgen van de uitslagen, een paar uur later, werden ze opnieuw getrakteerd op een fikse dosis signalen van binnenuit. Daar kon ik dus horrie-op mee aan de slag!

Hoe het zo gekomen is?

Er komt steeds meer vraag naar hulp voor kinderen. Veel kinderen gaan gebukt onder de spanning die ze voelen. Ook in het primair onderwijs. Vanuit de trainersgroep zijn deze signalen er ook. Daarom ben ik op zoek gegaan naar manieren om onze mooie technieken ook hier aan te bieden. Dit kwam op mijn pad, ik ben er erg blij mee:  

Kortgeleden heb ik me aangesloten bij een club mensen die invallen op basisscholen. Je weet dan een paar dagen van te voren dat je invalt. Soms word je 's morgens vroeg gebeld of je kunt komen. Een mooie manier om niet fulltime bezig te gaan, maar toch op de basisschool te kunnen werken. Het onderwijs schreeuwt om versterking, dus beter een lesdag creatief invullen dan de kinderen naar huis. En creatief, ja, dat kan van alles zijn, als het maar leerzaam is.

Voor het organiseren van een hele lesdag is wel iets anders nodig dan voor zeven keer een uur. Dus heb ik met twaalf andere creatieve geesten een opleiding gevolgd. Waardevol, leerzaam, (weer) inspirerend en superleuk!

De kunst is om zulk leuk werk te hebben dat je elke maand verrast bent dat je ervoor betaald krijgt. ~Loesje

Voor de leeuwen

EindExamenYoga, maar dan voor de basisschool. Faalangsttraining, maar dan anders. Faalangst, dat woord mag verboden worden wat mij betreft, wie de trainersopleiding heeft gevolgd weet dit van mij. En ook de reden.

Na het maken van een lesprogramma voor de hele dag, heb ik me nu dus voor de leeuwen gegooid. Hilarisch, wat zijn kinderen toch heerlijk om mee te werken. Eerlijk is eerlijk, wat is het dan ook weer heerlijk om in alle rust thuis te komen na zo een herriedag. Want herrie, dat kunnen achtstegroepers wel maken!

Opmerkelijk

Naast alle oefeningen en belevenissen van die dagen, zijn me ook veel bijzonderheden opgevallen als het gaat om het organiseren van onderwijs in de klassen. Drie verschillende scholen in verschillende wijken.

Wat mij vooral verbaasde is de klasopstelling. Overal waar ik was staan de tafels in groepjes. De helft van de klas zit daardoor standaard met de rug naar het digibord (zelf gebruiken was een nieuwtje voor mij) en zit dus ook met de rug naar de juf. Althans, naar de plek waar de juf staat als zij het bord gebruikt om uitleg te geven.

Huh? Ik sta hier tegen ruggen aan te praten!

Troep

Verder valt het mij op dat het enorm druk is in de meeste klaslokalen en eigenlijk ook in de gezamenlijke ruimtes. Overal staat versiering, leukigheidjes, spelletjes, ik-weet-niet-wat-allemaal. Dat leidt doorlopend af. Om maar te zwijgen over alle hulpmiddelen die op de tafels staan. Hoe vaak de kinderen daar naar grijpen en ermee gaan zitten klooien, het is niet te tellen. Deze 'troep' (is vast heel nuttig) roept om aandacht bij de kinderen. En weg is de aandacht!

Leerzaam

Voor mij allemaal hartstikke leerzaam, het uitgewerkte dagprogramma past zich gaandeweg aan. Zien wat nodig is, aanpassen, volgende lesdag, uitproberen, evalueren, enzovoorts.

Voorlopig ben ik hier nog even mee bezig, het is bepaald geen straf om dit te doen. Als het programma verder ontwikkeld is, komt het beschikbaar in de e-learning.

Over de schrijver
Reactie plaatsen