Welzijn van leerlingen steeds belangrijker

Welzijn van leerlingen steeds belangrijker

Allemaal theorie

In ons relatief goede onderwijssysteem leren kinderen en jongeren vooral theorie. Kennis vergaren, stapels boeken, oefeningen en, o ja, een paar gymlessen. Gelukkig zijn er nog gymlessen en wordt er op die manier nog beweging gebracht in de opgroeiende lijven.

Ontbreekt hier niet iets?

Ja zeker! Gelukkig wordt dat steeds meer ingezien en gaan steeds meer onderwijsinstellingen zich ook bezig houden met het welzijn van de kinderen. Niet alleen volwassenen vallen uit, maar op jonge leeftijd vallen kinderen al uit met klachten die door overbelasting veroorzaakt zijn. Van alle uitvallers zou je kunnen zeggen dat zij niet hebben geleerd hoe ze goed voor zichzelf zorgen en hoe zij zich staande houden in de maatschappij. Dat stond nou net niet in al die theorie-boeken.

Makkelijke oplossing

De makkelijke oplossing voor kinderen die moeite hebben om mee te komen in het systeem is ze aan de een of andere test te onderwerpen en er een etiket op te plakken. Enigszins makkelijk verwoord hier, het is niet de bedoeling om allerlei deskundigen af te kraken, zij doen goed werk. Maar het kind dat eenmaal van een etiket voorzien is, wórdt te vaak dat etiket. De hele omgeving draait om het etiketje, waardoor het kind eerder gehinderd wordt bij de ontwikkeling van de talenten dan dat het geholpen wordt. Wat op het etiket staat, wordt bijna de naam van het kind.

(Mocht je hier twijfels over hebben, ga maar observeren en zie het zelf!)

Welzijn

Zoals gezegd komt er steeds meer aandacht voor welzijn. Er zijn scholen die zich verenigen en samen programma's ontwikkelen om de leerlingen ook hier iets over te leren. Geweldige ontwikkeling! (die niet snel genoeg kan gaan)

Onlangs was ik op gesprek bij zo'n school.

Kennis stampen

Een superleuk gesprek op een middelbare school, die niet alleen maar bezig is om kennis in de koppies van de leerlingen te stampen. Een toegewijd team dat ook aandacht heeft voor andere zaken. Sommige leerlingen maken er een rommeltje van, niet omdat ze de leerstof niet beheersen, maar omdat ze niet met de druk om weten te gaan die samenhangt met proefwerken en dergelijke. Hoe mooi is het als een schoolteam hier ook oog voor heeft!

Er wordt gekeken naar de roosters en of hier een cursus EindExamenYoga aan toe te voegen is. Per leerjaar een cursusdag voor elke leerling is een optie. Een andere optie is elk leerjaar een aantal lessen, zodat herhaling kan zorgen voor een blijvend resultaat. En op inschrijving voor leerlingen die daar behoefte aan hebben, een extra cursus aan het begin van het examenjaar. Super! 

Over de schrijver
Reactie plaatsen