Mind-walk, wandelcoach, jongerencoach

Over zo'n beetje de hele aardkloot laait het corona-virus weer op. Dat beperkt je, voor de bezigheden die gewend bent te doen is soms geen mogelijkheid. Je dagelijkse en wekelijkse routines vragen om aanpassing. Dit is yoga, flexibel zijn, juist bij uitdagingen overeind blijven.

De hele situatie kan je veel laten zien. Ben je inmiddels niet zo gewend aan je vaste routines dat je vergeet te kijken en te voelen of ze nog wel bij je passen? Zijn sommige veranderingen, al dan niet noodgedwongen, geen welkome eye-opener?

Veel jongelui moeten veel, zitten vast in patronen. Ze moeten wel naar school of online studeren, maar het gevoel bestaat dat de leuke bezigheden niet meer mogen. Terwijl alle verplichte nummers in de afgelopen tijd een stuk lastiger waren, door online lessen bijvoorbeeld.

Veel jongeren schreeuwen stilletjes om een beetje ondersteuning. Maar juist nu is er weinig animo om groepslessen te geven op scholen. Leren omgaan met stress en uitdagingen, zoals je leert tijdens een cursus EindExamenYoga, is een zeer goede manier, de reacties van leerlingen zijn erg goed. Tot mijn grote verbazing zijn het niet de leerlingen die terughoudend zijn, maar de yogadocenten. Wonderlijk, hier kun je echt van waarde zijn, waarom niet veel meer yoga-mensen deze vergeten doelgroep oppakken.

Als je niet zo graag in schoolgebouwen komt, wees dan creatief. Je kunt bijvoorbeeld wandelingen aanbieden. Ga samen een flink eind wandelen en voer op die manier het gesprek. Het is niet alleen superleuk om te doen, je biedt de jongere die je meeneemt ook een manier om te bewegen.

Het kan zo simpel zijn! Met een dagelijkse wandeling van een minuut of 20 ga je je veel beter voelen (aangetoond). Het buiten in beweging zijn heeft een vlucht genomen door de pandemie, niemand kijkt er meer raar van op wanneer je ergens buiten een paar yogahoudingen doet. Er maar weinig dat nog in de weg staat voor yoga-wandelingen of coachwandelingen.

Laat je kop niet hangen en ga erop uit om te doen wat je graag doet. Denk in mogelijkheden!

Vooral nu de winter start en de dagen kort zijn. In donkere en koude tijden word je snel somber. Pak het zonlicht mee door te gaan wandelen. Bouw oefeningen in, zintuigoefeningen, ademoefeningen, snel wandelen of juist ultra-traag, wees vindingrijk. Waar je ook bent, in de stad of in het bos of op het strand, overal is de natuur. Ga naar buiten, neem je leerlingen mee, laat ze zien, voelen, horen en ruiken. Nodig ze uit voor je yogalessen als die er weer zijn. En wie weet kom je zelf wel tot de ontdekking dat dit beter bij jou past.

Over de schrijver
Reactie plaatsen