arrow_drop_up arrow_drop_down
Yogahoudingen corrigeren door aanraking
21 februari 2021 

Yogahoudingen corrigeren door aanraking

Raak jij de leerlingen aan?

De meningen zijn erover verdeeld in de yogawereld, corrigeer je houdingen door aanraking of juist niet?

Laat ik me hier beperken tot wat ik zelf heb ervaren, als ik door middel van aanraking werd geholpen door een docent. Niet dat dit hét antwoord oplevert, want ik heb ervaren dat het per docent verschilt of ik dat prettig vond. Er zijn zeker docenten, goedbedoelende en vredelievende docenten, waar ik absoluut niet door aangeraakt wil worden. Op de een of andere manier voelt dat niet goed en ronduit onplezierig. De beste omschrijving is dat mijn energie erdoor verstoord wordt, al klinkt dat voor sommige mensen misschien een beetje vaag.

Regelmatig krijg ik deze vraag:

‘Waarom raak je tijdens de lessen van EindExamenYoga de leerlingen niet aan om de houdingen te corrigeren?⁠’

Nou, dat antwoord staat hierboven. Het kan zijn dat een leerling dat niet prettig vindt. Dat zou genoeg antwoord moeten zijn. Het kan ook zijn dat een leerling het gevoel krijgt het niet goed te doen. Je kunt je verder nog eens afvragen of alle leerlingen het comfortabel vinden als je rondloopt. Kijk maar wat er gebeurt, ze houden je in de gaten. Er kunnen achteraf grapjes over gemaakt worden onderling.

Wat is een perfecte houding?

Er zijn een heleboel redenen om houdingen niet te corrigeren door middel van aanraking. Tijdens de EindExamenYogalessen is het doel niet dat je perfect in een houding leert staan. In de eerste plaats willen we bewustwording creëren, voelen waar spanning ontstaat. Het is helemaal niet relevant hoe de leerlingen dan in een houding staan.⁠ Zolang er op een veilige manier bewogen wordt is er überhaupt geen reden om houdingen te corrigeren.⁠ Laat staan door aanraking of door mensen een kant op te duwen.

Rode stip

Wat vaak als oplossing wordt aangedragen is om rode en groene stippen neer te leggen. Een leerling die niet aangeraakt wil worden, kan dan een rode stip neerleggen. Het bezwaar hiertegen is dat de meest onzekere leerlingen, die niet voor zichzelf op durven komen, het lef niet hebben om de rode stip neer te leggen. Die geven zich vaak over aan de omstandigheden, met alle gevolgen van dien.

‘Maar leerlingen hebben behoefte aan aanraking!’ 

Ja, dat klopt in veel gevallen. Maar daar is deze cursus niet voor bedoeld. Bovendien is deze 7-weekse cursus te kort om je leerlingen echt goed te leren kennen, dus misschien kun je dat in je reguliere lessen inbouwen, maar laat het tijdens deze cursus maar achterwege.

Over de schrijver
Reactie plaatsen
Jawel, cookies!