Voeding, wat is er nu eigenlijk gezond?
06 oktober 2021 

Voeding, wat is er nu eigenlijk gezond?

Soms lijkt het wel of de hele wereld draait om eten en diëten, je zou er simpel van worden. Toch is het niet zo vreemd, want je gezondheid hangt voor een groot deel af van je voeding.

Kort samengavat kun je zeggen dat voor het overgrote deel van je gezondheid geldt dat het gaat om de volgende aspecten:

  • alles wat je eet
  • alles wat je drinkt
  • hoe de vertering verloopt
  • de afscheiding van afvalstoffen

Als één van bovenstaande aspecten niet lekker gaat, raakt het systeem verstoord.

De grootste klacht als het gaat om gezonde voeding is de hoeveelheid. We eten gemiddeld genomen te veel. Verder zit in ons voedsel over het algemeen teveel zout, teveel suiker, teveel vet, teveel (dierlijk) eiwit.

Dan hebben we het nog niet gehad over cafeïne in de liters koffie die we weg tanken en de vaak net zo schadelijke stoffen in thee. Dacht je koffie ingeruild te hebben voor een beter alternatief, blijkt thee ook een grote boosdoener. Neem in ieder geval geen zwarte thee, die bevat de meeste schadelijke stoffen, die ook nog eens voor verstopping kunnen zorgen.

Wat denk je van alle chemische toevoegingen, om kleur, geur en smaak te geven aan wat we eten en drinken? Zolang wij het maar blijven kopen, blijven zij (de fabrikanten) het er wel instoppen hoor!

Alle overbodige troep die erin gaat, moet verwerkt worden door je natuurlijke vuilverbrandingssysteem. Zorg dat dit systeem niet overbelast raakt, door zo puur mogelijk te eten. Heb je dit voor elkaar, dan heb je al een hele grote stap gezet naar een gezond leven.

Elke dag heb je een zekere hoeveelheid eiwitten, vetten, koolhydraten, mineralen en vitaminen nodig. Te weinig is niet goed, teveel is ook niet best. Dat evenwicht vinden is niet zo eenvoudig, er zijn twee punten waar je op kunt letten om erachter te komen of je op de goede weg zit. Erachter, ja, kijk zo nu en dan eens om als je geweest bent. Hoe dat eruit ziet is een sterke (ruikende) aanwijzing. Ga je keurig elke dag of is het onregelmatig? Je kunt wel raden wat gezonder is. 

En natuurlijk is hoe je je voelt een superaanwijzing. Als je je goed voelt, genoeg energie hebt, fris opstaat 's morgens en goed slaapt, dan is dat een geweldige bevestiging van een goed patroon.

Hoe je eet, daar heeft geen dieet het over, maar je voorbereiden op een maaltijd, goed kauwen en met aandacht eten, is belangrijker dan je denkt. Drinken tijdens het eten zorgt er vaak voor dat het voedsel niet goed gekauwd wordt, waardoor het niet fijn genoeg vermalen is om goed te verteren en bovendien mis je dan de vermenging met enzymen die nodig zijn voor de vertering. Let ook nog even op je zithouding, want je kunt je voorstellen dat je voer niet kan passeren als je ingezakt zit te eten.

Als de vertering niet lekker gaat, dan heb ik een niet zo lekker verhaal voor je. Het kan leiden tot overvolle darmen, een opgezwollen buik, overmatige gasvorming, misselijkheid en jawel, overgewicht. Allerlei vervolgklachten kunnen ontstaan, van hartklachten en kortademigheid tot eczeem, menstruatieklachten en verzakkingen.

Voor het afvoeren van afvalstoffen heeft het ingenieuze lichaam verschillende kanalen:

  • darmen (ontlasting)
  • nieren (urine)
  • huid (zweet, de geur zegt veel)
  • slijmvliezen neus/mond (speeksel, neusverstoppingen, bloedneus)
  • longen (adem)
  • bij vrouwen, de baarmoeder (menstruatie/afscheiding)

Als een van de genoemde 'afvalverwerkers' afwijkingen vertoont, dan kun je ervan uitgaan dat er iets uit balans is. Het is dan een signaal dat je misschien iets moet veranderen aan je leefstijl en je voeding. Bij ernstige klachten is het aan te raden om je te melden bij een arts.


Over de schrijver
Reactie plaatsen