Superfoods voor je brein

In de aanlooptijd naar de eindexamens in de voortgezet onderwijs staat er op Facebook een post met een succeswens aan alle examenkandidaten. Er staat bij dat het heel gemakkelijk is om jezelf wat rustiger te maken, dat iedereen dat kan. Door een paar diepe ademhalingen bijvoorbeeld. Een goed advies, als je op een stressvol moment kunt bedenken dat een paar keer diepe ademhalingen je hele systeem direct op een tandje rustiger instellen, kan dat een enorm verschil maken.

Maar er staat nog iets bij, namelijk voeding die goed is voor je brein. Mijn glimlach verandert in een frons en ik lees aandachtig verder. Als je examen doet, moet je noten eten en nog wat andere superfoods. En blauwe bessen, vooral blauwe bessen, want dat is echt een ondersteuning voor je brein.

Hier krijg ik de kriebels van. Hoe waar of onwaar de informatie ook is, de timing is nogal kwalijk. De laatste weken voor het examen of de examenperiode zelf, is het behoorlijk onverstandig om aan dit soort dingen te gaan beginnen. Sowieso is het te laat om helpend te zijn, maar heb je weleens nagedacht over allergieën?

Krijg je van een deskundige yogadocent een advies (ja, dit was een zeer gewaardeerde collega yogajuf), blijkt dat de reden te zijn dat je helemaal niets bakt van je hele examen omdat je overal jeuk hebt of drie keer per uur op het toilet zit, omdat je intolerant blijkt te zijn voor de dingen die je at om je hersenen nog even op  te krikken.

Doe tijdens de examenperiode wat je altijd doet. Ga geen voeding eten die je nooit gebruikt, zeker niet in grote mate. Want de hoeveelheden worden bijna nooit vermeld, in ieder geval niet in deze post. Denk na voordat je zulke dingen op het web gooit, hoe goed bedoeld het ook is, het is niet altijd helpend en kan zelfs schadelijk zijn.

Dit onderwerp komt dan ook aan bod tijdens de EindExamenYoga-opleiding, soms ontstaat er een gesprekje over. Omdat iemand die daar in gespecialiseerd is bijvoorbeeld aangeeft dat het echt waar is dat het nuttigen van dit-of-dat goed is voor het brein. Dat wordt ook niet in twijfel getrokken, zeker niet. De timing, daar gaat het om. Adviseer die superfoods en dergelijke veel eerder, zodat bekend is hoe het lichaam erop reageert. Dat is een betere timing.

Overigens geldt dit ook voor energiedrankjes en dergelijke, dat onderwerp neem ik altijd mee tijdens een cursus met een groep leerlingen. Neem niet tijdens je examen ineens energiedrankjes of andere dranken zoals koffie, waar je niet aan gewend bent. Neem wat je altijd neemt, je weet dat je lichaam daar normaal op reageert. Dan kom je niet voor ongewenste verrassingen te staan. 

Over de schrijver
Reactie plaatsen