arrow_drop_up arrow_drop_down
Kan ik jongeren helpen in 2 of 3 lessen?
03 april 2021 

Kan ik jongeren helpen in 2 of 3 lessen?

Nog een paar weken te gaan

Een leraar van een middelbare school volgt de trainersopleiding. ‘Ik kwam het tegen en heb meteen het trainerspakket besteld’ schrijft hij. Het is een leraar Engels, die al jaren aan yoga doet en ook een yoga-opleiding heeft gevolgd maar daar niets mee doet.

Binnen een dag heeft hij het pakket in huis en hij start met de eerste modules. Heel enthousiast, hij heeft ook een mooie drijfveer.

Hij vraagt: ‘Ik kan nog net 3 lessen geven aan mijn klas. Ik denk dat het wel zin heeft, ben jij dat met mij eens Anette? En zo ja, welke oefeningen mogen er zeker niet ontbreken? Kun je me hiermee helpen?’

Heeft het nog zin?

Natuurlijk! Dit zijn mooie momenten, als je mensen ontdekt met dezelfde drive en hetzelfde enthousiasme! Kijken naar wat wél mogelijk is.

Ik ben het er helemaal mee eens dat het waardevol is om deze 3 lessen te geven, je kunt best veel bereiken in 3 sessies.

De cursus bestaat standaard uit 7 lessen, maar soms lukt dat niet. Dan kort je de cursus in, hij is zo opgebouwd dat je dan de laatste lessen het eerste weglaat. Heb je 5 weken, dan geef je les 1 tot en met 5. Op die manier.

Nu is de termijn van 3 lessen wel heel kort, dus ik geef het advies een combinatie te maken van de eerste 4 lessen uit het handboek. Omdat de leraar zijn klas goed kent, kan hij zelf inschatten welke technieken het beste bij de groep passen.

Interne fabriekje resetten

De sneeuwbol zou ik zeker pakken. In de opleiding wordt uitgelegd hoe je deze kunt inzetten. De oefening met de uitademing zou ik ook compleet aanbieden, zodat duidelijk wordt ervaren dat je hiermee in no-time  je ‘interne fabriekje’ echt in een andere stand kunt zetten. Dit kost zo weinig tijd, dat je het tijdens elke toets kunt toepassen. Als de leerlingen zich dat realiseren dat het eerder tijdsbesparing oplevert dan tijdgebrek, durven zij het ook te doen.

Dit kan al genoeg zijn. Het is niet zozeer het aantal technieken, het gaat er meer om dat de deelnemers voelen wat de oefening doet. Zelf ervaren en voelen, dan vergeten ze het nooit meer.

‘Dankjewel Anette, voor je uitgebreide antwoord’, krijg ik terug. Zo leuk, hier geniet ik van!

Mister English-teacher

Inmiddels is mister English-teacher klaar met de opleiding en geeft nog terug dat hij deze training voor geen goud had willen missen, omdat hij vanaf nu zijn leerlingen op een eenvoudige manier écht waardevolle hulp kan bieden bij het omgaan met examenstress.

Wouw.

Interesse in de training? Neem gerust contact op als je twijfelt of het bij je past, ik beloof je een eerlijk antwoord.

Over de schrijver
Reactie plaatsen
Jawel, cookies!