Het moderne yogabedrijf

Tja, je doet al jaren yoga en je besluit een verdiepende opleiding te volgen, want je interesse is gewekt door alle positieve ervaringen na het volgen van een ontelbaar aantal lessen. Voor je het weet heb je de eerste bekenden die les bij jou willen komen volgen. Want ze kennen je, bij jou durven ze wel te komen. Jij bent tenminste niet zo een zweverig type, daar kennen ze je goed genoeg voor. (Althans, dat denken ze te weten, haha.)

Van het één komt het ander en al snel zit je te vouwen en te strijken met je eerste groepje leerlingen. Hartstikke leuk. Maar daar blijft het niet bij en als het serieuze vormen aan gaat nemen, overweeg je om je te laten inschrijven als zzp-er om alles netjes te kunnen verwerken. Bovendien loop je tegen wat gedoe aan als je ergens wilt invallen of les wilt gaan geven, want je moet toch een factuur sturen.

Jouw yoga-bedrijf is geboren.

De kamer van koophandel, een btw-nummer, een boekhouder en een bankrekening. Dat is nog wel te regelen. Gaandeweg kom je er echter ook achter dat een mailadres en een website ook wel handig zijn, als ze al niet noodzakelijk zijn. Een account op Facebook, Instagram en LinkedIn kunnen niet ontbreken, want je wilt te vinden zijn, je wilt dat mensen weten dat je bestaat. Het plaatje dat eenvoudig leek, blijkt nog niet zo gemakkelijk compleet te zijn.

Voor je het weet ben je met van alles en nog wat bezig, behalve met yoga-lessen geven.

Je laat een prachtige website bouwen, maar je hebt er alsnog zelf hartstikke veel werk aan. Teksten aanleveren lijkt eenvoudig, maar je komt er nu achter dat er hartstikke veel tijd en moeite zit in het schrijven van goede teksten. En o ja, foto's. Ja, het is wel een goed idee als er foto's op je website staan, maar het valt toch tegen om foto's te maken waar je zelf ook nog een beetje tevreden over bent. Een professionele fotograaf inhuren?

Als dan, vaak maanden later, de website online gaat (klaar is een website nooit, ook zo een verrassing), moeten mensen gemakkelijk iets kunnen bestellen of reserveren. Nieuwe software om te kunnen afrekenen en een gedeelte waarop mensen afspraken kunnen inboeken. Of moet dit in een aparte app misschien? Wat kost dat dan weer?

Het duizelt je al snel, maar alles is te leren, dus geduldig ga je door met het ontwikkelen van je yoga-bedrijf. De kosten lijken zich op te stapelen en je bent elke middag doodop van al het gepuzzel met alle koppelingen en alle beslissingen die je moet nemen over dingen waar je geen snars van snapt en door al het werk waar je eigenlijk niet in thuis bent. Er lijkt geen einde aan te komen, steeds 'moet' je weer iets anders doen, om het te laten werken.

Je bent een kei in je vak, daar zet je je helemaal voor in, maar al die andere dingen die erbij komen kijken, pfffff, dat is nogal wat.

In het afgelopen jaar heb ik enorm veel geleerd over zaken die ik helemaal niet leuk vind en waar ik geen bal verstand van heb. Toch heb ik de hele corona-periode gebruikt om me juist in die dingen te verdiepen, tegen mijn eigen weerstand in. Het resultaat is een nieuwe website met een veel beter geautomatiseerd systeem. Waardoor ik echt wel merk dat me werk uit handen wordt genomen, het wordt nu automatisch gedaan. Soms vraag ik me af of het ooit ophoudt, of het ooit genoeg is en dan zakt de moed me een beetje in de schoenen. Maar met wat er nu staat, ben ik hartstikke blij en met grote regelmaat vind ik het zelfs leuk om ermee bezig te zijn. Met heel veel hulp, webinars, instructies en cursussen heb ik het toch aardig op een rijtje nu en daar ben ik best wel trots op. 

Laat je dus niet ontmoedigen, ook jij kunt het.

Een kleine peptalk voor jou en misschien ook wel voor mij, want als amateur kun je meer dan je denkt!

Over de schrijver
Reactie plaatsen