Het geluk van een gelukzoeker

Alles moet lukken

Onder schoolkinderen lijkt er een beweging gaande te zijn dat alles altijd maar in één keer moet lukken. Het is een opvallend verschijnsel, tegenslagen kennen we niet. 'Wat de boer niet kent dat vreet hij niet' wordt 'wat de leerling niet kent dat doet hij niet'.

Terwijl het maken van fouten een cruciaal onderdeel is van leren. Wat ging er mis, waar kan het anders, hoe heb jij dat gedaan, nog een keer proberen, enzovoort.

Veel leerlingen raken van slag als zij iets nieuws voorgeschoteld krijgen. De gedachte 'dat kan ik niet' blokkeert deze kinderen volledig. Niks proberen, niks oplossing zoeken. In plaats daarvan doen ze niets anders dan roepen om hulp. Sommigen nog net geen moord-en-brand, maar het zit er soms verdacht dichtbij.

Als je gewend bent dat je alles kunt, voel je je misschien heel wat, maar is dat geen schijngeluk? Hoe gaan deze kinderen dit later doen? Het leren omgaan met tegenslagen en uitdagingen is belangrijk om gelukkig te kunnen zijn.

Hoe gelukkig ben je?

Als alles je in één keer lukt, ben je dan gelukkiger? Of ontbreekt het je aan groei en aan de wil om nieuwe dingen te leren? Wanneer iets je is ge-luk-t na een aantal missers, is de euforie dan niet veel groter? Bovendien neemt de kans dat het je in het vervolg ook lukt enorm toe.

Vergeet niet dat je intussen nog iets hebt geleerd, namelijk het zoeken naar de oplossing. Doorzettingsvermogen is een eigenschap die mensen ver brengt. Niet de slimste mensen (IQ) maar de mensen met het grootste doorzettingsvermogen zijn succesvol. En gelukkiger dan opgevers.

In de luiers

Nu ik op veel verschillende scholen kom, met altijd een klein, maar uitdagend werkje in het dagprogramma, zie ik duidelijk de verschillen. Er is verschil zichtbaar tussen de leerlingen op de verschillende scholen, je merkt als gastdocent of de leerlingen gewend zijn aan uitdagingen of dat de leerlingen gepamperd zijn en weggehouden bij elke uitdaging. Wat jammer, dat de skills om op zoek te gaan naar de kracht van het proberen hier verloren lijken te gaan.

Dikke pluim voor de teams die hun leerlingen wel uitdagen en leren omgaan met teleurstellingen en moeilijke opdrachten. Jullie leerlingen hebben veel geluk met hun leerkracht!

Over de schrijver
Reactie plaatsen