Yoga Nidra

Wat is Yoga Nidra?

Slaapyoga is een veelgebruikte term als het gaat over Yoga NIdra. Misschien zou je moeten zeggen dat die term misbruikt wordt, want tijdens Yoga Nidra slaap je niet echt. Het is een ontspanningstechniek waarbij het hele systeem in balans gebracht wordt, zowel lichamelijk als geestelijk en emotioneel. Hoewel het woord 'nidra' zoveel betekent als 'slaap', blijf je tijdens een sessie helder en alert, anders dan wanneer je daadwerkelijk slaapt. Het wordt ook wel dynamisch slapen genoemd, je bevindt je tussen een toestand van slaap en wakker zijn.

Nog een misverstand is dat Yoga Nidra van de laatste jaren is, want het bestaat al eeuwen. Dat het pas de laatste jaren in opkomst is in onze Westerse wereld, is een heel ander verhaal. Techniek, want het is niet zo simpel als het eruit ziet. Een combinatie van meditatie en ontspanning, tot in de diepste lagen van je zijn.

In het leven dat wij leiden worden we voortdurend bestookt met prikkels. Veel mensen voelen zich doorlopend opgejaagd. En in de chaos van dit hectische leven is er steeds minder sprake van een gezonde balans. Fysieke klachten en burnout-klachten zijn het gevolg, er ontstaan steeds meer klachten die naar overmatige stress te herleiden zijn.

Elk individu kan Yoga Nidra beoefenen, van jonge kinderen tot mensen op hoge leeftijd. Begin er echter niet zomaar aan, zorg voor een gedegen opleiding. Er kan veel weggestopte ellende boven komen. Het is daarom aan te bevelen een deskundige docent op te zoeken, als je met Yoga Nidra gaat starten. Een docent die ook weet hoe om te gaan met de blootgelegde emoties en die jou kan helpen hiermee om te gaan.

Veel yogadocenten hebben helaas een nogal zwaarmoedige benadering van Yoga Nidra. Die benadrukken eerder oud zeer en trauma, dan dat ze je naar een beter gemoed helpen. Wat mij betreft is dat erg jammer. Oude ellende mag opgeruimd worden, maar het wordt te vaak alleen opgerakeld. De leerlingen moeten dan maar zien hoe ze met die emoties omgaan, als ze weer naar huis gaan.

Een Yoga Nidra sessie bestaat uit de volgende onderdelen, waarbij er soms voor gekozen wordt om er slechts een deel van deze onderdelen langs te gaan. Een goede inleiding en uitleg vooraf is belangrijk.

  1. Lichaam en geest tot rust laten komen
  2. Een sankalpa formuleren, een kort krachtzinnetje in de tegenwoordige tijd
  3. Bodyscan langs het hele lichaam
  4. Waarnemen van de adem
  5. Tegenstellingen
  6. Visualisatie of visualisaties
  7. Sankalpa, herhaling
  8. Terug naar het hier en nu


Reactie plaatsen